Շուկան իրականացնումէ հետևյալ գործառույթները.
- Տեղեկատվական - գների, տոկոսադրույքների և այլնի միջոցով շուկան մասնակիցներին տեղեկացնում է մատակարարվող ապրանքների օբյեկտիվորեն անհրաժեշտ քանակի, տեսականու և որակի մասին: Դա ապրանքարտադրողներին հնարավորություն է տալիս շուկայի պայմանների փոփոխման հետ կապված մշտապես համակարգել սեփական արտադրությունը :
- Միջնորդական - աշխատանքի հասարակական բաժանման պայմաններում տնտեսապես առանձնացված արտադրողները պետք է գտնեն միմյանց և փոխանակեն իրենց գործունեության արդյունքները: Բավականաչափ զարգացած մրցակցությամբ շուկայի պայմաններում սպառողը հնարավորություն ունի ընտրելու առավել ընդունելի մատակարարի, իսկ վաճառողը` համապատասխան գնորդի:
- Գնագոյացնող - Շուկայական գնագոյացումը ենթարկվում է 2 օրենքի` արժեքի օրենքին և առաջարկի ու պահանջարկի օրենքին: Ըստ ավանդական սահմանման` գինը ապրանքի արժեքն է դրամական արտահայտությամբ: Արժեքն էլ ստեղծվում է աշխատանքով: Սակայն միասեռ արտադրանքի վրա կատարված աշխատանքային ծախսերը կարող են կտրուկ տատանվել: Այս խնդիրը շուկան լուծում է սահմանելով հասարականորեն անհրաժեշտ աշխատանքային ծախսերը, այսինքն այն ծախսերը, որոնք սպառողը պատրաստ է փոխհատուցել:
- Առաջարկի և պահանջարկիօրենքը հիմնվում է արտադրողների ևսպառողներիվարքագծի վրա: Արտադրողներըփորձում են հնարավորինսբարձր գնով վաճառել իրենց ապրանքը: Որքան բարձր են գները շուկայում, այնքան վաճառողը մեծ շահույթ կստանա և համապատասխանաբարկձգտի ավելացնել արտադրությանծավալները: Միևնույն ժամանակ, սպառողներըփորձում են հնարավորինսցածր գնով բավարարել իրենց պահանջմունքները: Որքան գինը ցածր լինի, այնքան սպառողը ավելի շատ ապրանք կգնի: Քանի դեռ որոշված չէ փոխադարձ ընդունելի գինը` հավասարակշիռ գինը, տեղիչի ունենա առք ու վաճառքի գործարքը:
- Կարգավորող - Առաջարկի և պահանջարկի փոխգործողության միջոցով շուկան տալիս է հետևյալ հարցերի պատասխանը. Ի՞նչ արտադրել, ու՞մ համար արտադրել, ինչպե՞ս արտադրել:
- "Բուժիչ" կամ "Մաքրող" - մրցակցության միջոցով շուկան “մաքրում է” տնտեսապես անմրցունակ, անկենսունակներին, որի արդյունքնում բարձրանում է տնտեսության կայունության մակարդակը:
Շուկայիգործունեությանհամար անհրաժեշտ են հետևյալ պայմանները.
· տնտեսավարող սուբյեկտները պետք է ունենան սեփականության իրավունք արտադրության միջոցների, հողի, արտադրանքի, եկամուտների նկատմամբ,
· յուրաքանչյուր տնտեսավարող սուբյեկտ պետք է ունենա գործունեության տեսակի ազատ ընտրության իրավունք,
· գնագոյացման ազատականացում - երբ գինը սահմանվում է վաճառող-գնորդ փոխադարձ համաձայնությամբ` պետության նվազագույն միջամտությամբ,
· ինքնաֆինասավորում - երբ շուկայական հարաբերությունների յուրաքանչյուր սուբյեկտ` ստանալով տնտեսական ինքնուրույնություն, պետք է ինքնուրույնաբար ծածկի իր գույության ու զարգացման ֆինանսական ծախսերը,
· մրցակցությունը - շուկայական պայմաններում շնորհիվ սեփականության տարբեր ձևերի և տնտեսավարման ազատության առաջանում են մրցակցային պայքարի պայմաններ,
· շուկայական ենթակառուցվածքների ստեղծումը - ապրանքային բորսաներ, առևտրի մեծածախ և մանրածախ համակարգ, մարքեթինգային կազմակերպություններ, ֆինանասական ինստիտուտներ, ֆոնդային և դրամական բորսաներ և այլն:
Շուկաներըդասակարգվումեն ըստ.
· աշխատուժի շուկա,
· ֆինանսական,
· արտադրության միջոցների,
· ապրանքների /արտադրության կամ ծառայությունների/,
· տեխնոլոգիական:
Օրինակ. ապրանքներիշուկան բաղկացած է ինքնուրույն, սակայն միմյանց հետ կապված շուկաներից.
· արտադրության միջոցներ, այդ թվում բնական հումքի, գյուղատնտեսական մթերք-ների, արդյունաբերական ենթաշուկաներ,
· սպառման ապրանքներ, այդ թվում պարենային և ոչ պարենային,
· ծառայություններ, այդ թվում արտադրական բնույթի և սպառողական:
Շուկաներըդասակարգվումեն ըստ տարբեր չափանիշների.
· տնտեսական նշանակության - սպառողական ապրանքների և ծառայությունների, արդյունաբերական նշանակության ապրանքներ, միջանկյալ ապրանքներ, հումքի, աշխատանքի, արժեթղթերի, ստվերային, երկրորդային և այլն:
· աշխարհագրական դիրքի - տեղական, ազգային, միջազգային,
· մրցակցության աստիճանի - մենաշնորհային, օլօգոպոլային, մոնոպսոնային, ազատ, խառը և այլ,
· ճյուղային - գյուղատնտեսական հումքի, սննդամթերքի, նավթային և այլն,
· վաճառքի բնույթի - մեծածախ և մանրածախ:
0 Comments