ՍՊԱՌՈՂԱԿԱՆ ՇՈՒԿԱՅԻ ՀԱՏՎԱԾԱՎՈՐՈՒՄ



Նպատակային կամ թիրախային շուկայի ընտրությունը կատարվում է 3 փուլերով.
  1. Շուկայի հատվածավորում  շուկայում սպառողներին խմբերի բաժանելը ըստ պահանջներինախասիրություններիվարքիորոնց սպասարկման համար անհրաժեշտ կլինեն որոշակի ապրանքներ,
  2. Շուկայի նպատակային հատվածների ընտրություն  այս փուլում ֆիրման գնահատում է շուկայի տարբեր հատվածների գրավչությունըկամ նպատակահարմարությունըև իր համար ընտրում է  մեկ կամ մի քանի հատվածներ,
  3. Շուկայում ապրանքի դիրքավորումը  ընդգրկում է կոնկրետ ապրանքի մրցակցային դիրքի ձևավորումը և դրա համար մարքեթինգային համալիրի մանրամասն ձևավորումը:
1.    Շուկայի հատվածավորումը ուսումնասիրվում է հետևյալ մեթոդներով.
ՇՈՒԿԱՅԻ ՀԱՏՎԱԾԱՎՈՐՄԱՆ ՄԱԿԱՐԴԱԿՆԵՐ  - քանի որ սպառողների նախասիրությունները տարբեր ենապա յուրաքանչյուր գնորդի կամ սպառողի կարելի է դիտել որպես առանձին շուկաև հետևաբար վաճառողը պետք է նրանցից յուրաքանչյուրի համար մշակի առանձին մարքեթինգային ծրագիրՍակայն վաճառողները առանձնացնում են գնորդներին ըստ ապրանքի նկատմամբ ունեցած իրենց պահանջներիկամ էլ մարքեթինգային մեթոդների կիրառման դեպքում նրանց պատասխան ռեակցիայովԱյսպիսով հատվածավորումը կարելի է իրականացնել մի քանի մակարդակներով

    • լայնածավալ մարքեթինգ /ընդհանրապես ճհատվածավորել շուկան/- ապրանքի յալնածավալ արտադրությունբաշխումիրացման խթանում  առանց հաշվի առնելու սպառողների տարբերություններըԱյս դեպքում ձևավորվում է պոտենցիալ գնորդների մեծ բազմությունորը բերում է ծախսերի նվազեցմանՀետևաբար գների իջեցում և շահույթի ավելացում:
    • շուկաների հատվածավորում -  Ընկերությունը փորձում է առանձնացնել շուկայի  հատվածերըայսպիսով փորձելով հարմարեցնել իր առաջարկներըորպեսզի դրանք առավելագույն ձևով համապատասխանեն շուկայի մեկ կամ մի քանի հատվածներին պատկանող սպառողների կարիքներինՕրինակ, BMW ընկերությունը ստեղծել է ավտոմեքենաների կոնկրետ մոդելներ տարբեր տարիքային խմբերի և տարբեր եկամուտ ունեցող սպառողների համարԼայնածավալ մարքեթինգի հետ համեմատած հատվածավորված մարքեթինգը սպառողների համար ավելի շահավետ էԸնկերությունը ավելի արդյունավետ կաշխատիեթե իր ապրանքները կամ ծառայություններըբաշխման ուղիները և սպառողների հետ փոխներգործումը կենտրոնացնի այն սպառողների ուղղությամբորոնց կարող է առավելագույն ձևով սպասարկել:
    • շուկայական նիշաների մարքեթինգ  կենտրոնանում է շուկայի հատվածների ենթախմբերի վրաՆիշանդա հատվածները ենթահատվածների բաժանումից առաջացած սպառողների փոքր խումբն էկամ էլ վառ արտահայտված յուրահատկություններով սպառողների խումբն էՕրինակ պրակտիկ մեքենաների հատվածը կարող է ներառել  թեթև բեռնատարներ:
    • միկրոմարքեթինգ  դա ապրանքների և մարքեթինգային ծրագրերի  հարմարեցումն է առանձին անհատների ճաշակին և տեղական բնակչությանըՄիկրոմարքեթինգը ներառում է տեղական և անհատական մարքեթինգՏեղական մարքեթինգի դեպքում ապրնքը համապատասխանեցվում է  տեղի բնակիչների կարիքներին և պահանջներին: 

    ՍՊԱՌՈՂԱԿԱՆ ՇՈՒԿԱՆԵՐԻ ՀԱՏՎԱԾԱՎՈՐՈՒՄ
      Հատվածավորում ըստ աշխարհագրական սկզբունքի – շուկան կարելի է տրոհել աշխարհագրական տարբեր միավորների` նահանգների, շրջաններիքաղաքներիտարածքների և հարակից տարածքների:
      Ֆիրման կարող է որոշում կայացնել մեկ կամ մի քանի աշխարհագրական միավորներում գործելու վերաբերյալ` հաշվի առնելով տեղի սպառողների կարիքների ու նախասիրությունների տարբերությունները: Օրինակ Phillips ընկերությունը ճապոնական շուկայի համար սկսեց արտադրել փոքր սրճեփներ, այնտեղի նեղվածության պատճառով, կամ էլ Coca Cola ընկերությունը Իսպանիայում հրաժարվեց 2լ-ոց ներից, քանի որ դրա չափերը չէր համապատասխանում  Իսպանական սառնարանների չափերին:
      Հատվածավորում ըստ ժողովրդագրական սկզբունքի – դա շուկայի հատվածավորումն է ըստ
      • տարիքի /կարիքներն ու պահանջմունքները տարիքի հետ կապված փոփոխվում են: Տարբեր ֆիրմաներ կամ ընկերություններ օգտագործում են հատվածավորումն ըստ տարիքի և կենսացիկլի փուլերի: Օրինակ, Life Stage վիտամիններ արտադրող ընկերությունը առաջարկում է 4 տարբերակ` ծամվող վիտամիններ 4-12 տարեկան երեխաների համար, դեռահասների համար և մեծահասակ տղամարդկանց և կանանց համար: Johnson & Johnson ընկերությունը մշակել է շամպունների հատուկ բաղադրություն 40-ից բարձր կանանց համար, որը ամրացնում է մազերի արմատները/,
        Երբեմն նման հատվածավորման հնարավորությունները ի հայտ են գալիս նաև գործունեության այլ ոլորտներում, օրինակ` ալկոհոլային խմիչքների պատրաստման դեպքում:
            Միևնույն  ժամանակ, ըստ եկամուտների մակարդակի ոչ միշտ է հնարավոր որոշել այս կամ ապրանքի սպառողներին: Օրինակ ԱՄՆ-ում երկար ժամանակ կարծում էին, որ բանվորները գնում են “Chevrolet” մակնիշի ավտոմեքենաներ, իսկ կառա­վա­րիչ­նե­րը`”
      Cadillac” մակնիշի ավտոմեքենաներ:
      Հատվածավորում ըստ աշխարհաժողովրդագրական սկզբունքի – ուսումնասիրում է աշխարհագրական տեղադրվածության և բնակչության ժողովրդագրական բնութագրերի միջև փոխադարձ կապը :
      Հոգեաշխարհագրական հատվածավորում – սպառողներին բաժանում է մի քանի խմբերի ըստ նրանց հասարակական դիրքի, կենսաձևի կամ անհատական բնութագրիչների: Միևնույն խմբին պատկանող սպառողները կարող են ունենալ տարբեր հոգեաշխարհագրական հատկություններ:
      Հատվածավորում ըստ վարքագծի սկզբունքի – Այս դեպքում սպառողներին կարելի է բաժանել խմբերի ըստ ապրանքի մասին նրանց ունեցած գիտելիքների, օգտագործման բնույթի և այդ ապրանքի հանդեպ ունեցած վերաբերմունքի: Սպառողների վարքագիծը ավելի հարմար է շուկայի հատվածավորման համար:
      1. Գնումն իրականացնելու շարժառիթը – Գնորդներին կարելի է բաժանել խմբերի ըստ ապրանքի գնման մտահղացման ծագման  կամ ըստ դրա օգտագործման: Օրինակ` օդային ճանապարհորդության առիթը կարող է լինել ձեռ­նար­կատի­րա­կան գործունեությունը, արձակուրդը կամ ընտանեկան խնդիր­ները: Ավիաըն­կե­րութ­յունը կարող է մասնագիտանալ այն հաճախորդների սպասարկման մեջ, որոնց մոտ առկա է այս առիթներից որևէ մեկը:
      2. Որոնելի շահը – Հատվածավորման առավել արդյունավետ ձևերից մեկը սպառողներին դասակարգումն է այն շահի հիման վրա, որը նրանք փնտրում են:  Օրինակ, պարզվել է, որ ԱՄՆ-ում գնորդների 23%-ը ձեռք են բերել էժանանոց ժամացույցներ, 46%-ը առաջնորդվել են ապրանքի երկարաժամկետ օգտագործմամբ ու որակով, իսկ 31%-ը գնել են ժամացույցներ, որպես հուշ որևէ կարևոր իրադարձության մասին: Այդ տարիներին, մի շարք հայտնի ժամացույց արտադրող ընկերություններ սկսեցին ուշադրություն դարձնել շուկայի այլ հատվածի վրա`  արտադրելով թանկ ժամացույցներ, որոնք ընդգծում են գնորդի հեղինակությունը, դրանք վաճառելով ոսկերչական խանութներում:
        Այս հատվածավորման դեպքում անհրաժեշտ է ընդգծել շահը, որը սպառողը ակնկալում է տվյալ դասին պատկանող ապրանքից, որոշել այդ շահը փնտրող սպառողների տեսակները
      3. Սպառողների կարգավիճակը – Շուկան կարելի է բաժանել հետևյալ խմբերի.
      • անձինք, որոնք չեն օգտագործում տվյալ ապրանքը,
      • նախկին գնորդներ,
      • պոտենցիալ գնորդներ,
      • առաջին անգամ օգտագործողներ
      • հիմնական օգտագործողներ:
      Ճանաչված ֆիրմաները, որոնք ձգտում են գրավել շուկայի գերակշռող հատվածը, շահագրգռված են գրավելու պոտենցիալ գնորդների ուշադրությունը, իսկ ավելի փոքր կազմակերպությունները` հիմնական գնորդների:
      4.         Սպառման ինտենսիվությունը – շուկան կարելի է բաժանել ըստ թույլ, չափավոր և ակտիվ սպառողների:
      5.      Նվիրվածության մակարդակը – Սպառողները կարող են նվիրված լինել ապրանքա-նշանին, խանութներին և այլն: Ըստ նվիրվածության մակարդակի սպառողներին կարելի է բաժանել 4 խմբի.
      • անվերապահ համախոհներ – որոնք գնում են նույն ապրանքանիշին պատկանող ապրանքը
      • համբերատար  - որոնք 2-3 ապրանքային նշանների,
      • ոչ մշտական համախոհներ – որոնք նախընտրում են մի ապրանքանիշը մյուսից
      • մոլորյալներ – որոնք ոչ մի ապրանքային նշանի հետ կապված չեն: Այս սպառողները կամ գնում են տվյալ պահին գույություն ունեցող ցանկացած ապրանքանշանի ապրանք, կամ էլ գոյություն ունեցող տեսականուց ձգտում է ձեռք բերել լավագույնը:
      6.       Ապրանքն ընդունելու սպառողի պատրաստակամությունը – գնորդները ժամանակի ցանկացած պահի գտնվում են ապրանքի գնումն իրականացնելու տարբեր մակարդակների վրա: Ոմանք անտեղյակ են ապրանքից, որանք տեղյակ են, մյուսները տեղեկացված են, ոմանք հետաքրքրված են, ոմանք ցանկանում են ունենալ, իսկ մյուսներն էլ պատրաստ են գնելու ապրանքը:
      7.    Ապրանքի հետ կապը:

       
      ՀԱՏՎԱԾԱՎՈՐՄԱՆ ԱՐԴՅՈՒՆԱՎԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ
      Յոդացված աղի գնորդներին կարելի է բաժանել շիկահերների և սևահերների: Պարզ է, որ մազերի գույնը ճի կարող ազդել աղի գնման վրա: Ավելին, քանի որ աղի սպառողները ամեն ամիս գնում են նույն քանակությամբ աղ, և գտնում են, որ աղը միշտ էլ նույն աղն է և ցանկանում են վճարել նույն գինը, ապա ընկերությունը չի կարող ունենալ ոչ մի շահ շուկայի նման հատվածավորումից:
      Որպիսի շուկայի հատվածավորումը լինի շահավետ, ապա հատվածը պետք է ունենա հետևյալ բնութագրիչները.
      1. Չափելիություն –  երն հնարավոր է դառնում չափելու շուկայի հատվածի չափերը, դրա գնողունակությունը  և ենթադրվող շահութաբերությունը: Օրինակ, Եվրոպայում հաշվվում է մոտ 30 մլն. ձախլիկներ, որը գրեթե ամբողջ Կանադայի բնակչության թիվն է: Սակայն քիչ թվով ֆիրմաներ են կենտրոնանում  շուկայի այդ հատվածի վրա: Պատճառն այն է, որ հատվածը դժվար է չափեկ և հաշվառել: Ժողովրդագրական տվյալները ձախլիկների մասին բացակայում են:
      2. Հասանելիություն – այն մակարդակն է, երբ տվյալ հատվածը կարող է ձեռք բերվել և սպասարկվել: Ալկոհոլային խմիչքների ակտիվ սպառողները շատ են, սակայն նրանց միավորում է միայն խմելու հատկությունը: Բացի իսլամական երկրներից, ալկոհոլային խմիչքների ակտիվ սպառողներ կարելի է հանդիպել բոլոր երկրներում եկամտի մակարդակով տարբերվող բոլոր տարիքային խմբերում: Եթե տվյալ խումբը չի բնակվում նույն վայրում, կոնկրետ խանութներից չի գնում ալկոհոլ, ապա դա չի կարելի համարել նպատակային հատված:
      3. Նշանակալի – այն մակարդակն է, երբ հատվածը կարող է համարվել բավականին մեծ կամ եկամտաբեր: Յուրաքանչյուր շուկայական հատված պետք է իրենից ներկայացնի մեծ միատարր խում, որը կարդարացնի հատուկ դրա համար կազմված մարքեթինգային պլանը: Օրինակ, մարդատար ավտոմեքենաներ արտադրողների համար աննպատակահարմար է ավտոմեքենաներ արտադրել 120սմ-ից ցածրահասակ մարդկանց համար:
      4. Պիտանիություն – երբ յուրաքանչյուր հատվածի համար նշանակվում են առանձին մարքեթինգային պլաններ: Չնայած ԱՄՆ բանկերից մեկը առանձնացրել էր շուկայի 7 հատված, ինչպես նաև դրանց համար մշակել էր 2 վարկային ծրագրեր, այն չուներ համապատասխան ռեսուրսներ` յուր. հատվածի համար մշակելու առանձին մարքեթինգային պլաններ, ինչպես նաև գովազդ կատարելու համար: Այդ բանկը ստիպված էր բոլոր հատվածները սպասարկել նույն անձնակազմով:
      Reactions